گوگل ترندز ابزار جذاب و پر کاربرد گوگل جهت نمایش جستجو های انجام شده گوگل جهت استفاده متخصصان سئو و یا کسانی است که قصد افزایش رتبه و بهبود جایگاه سایتشان را دارند. برای فهمیدن میزان محبوبیت یک عبارت نسبت به عبارت دیگر بکار می رود، گوگل ترند قادر است بیشترین کلمات جستجو شده در موضوع خاصی یا در مکان جغرافیایی خاص را برمبنای نیاز و خواسته کاربرش نمایش دهد. واژه‌ی Trend به معنای «روند» است و از طریق این سرویس شرکت گوگل، می‌توانیم روند جستجوی واژه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده کنیم.

بیشترین آمار جستجوها و تعیین بیشترین تعداد بازدیدهای کلمات انتخاب شده توسط کاربر از دیگر کارهایی است که توسط گوگل ترندز انجام میگیرد. چه کلماتی بیشتر برای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ پاسخ این سوال را می توانید در گوگل ترند بیابید.

گوگل ترند به شما نشان خواهد داد که کلمات چقدر در موتور جستجوی گوگل در بازه های زمانی مختلف جستجو شده است. بعد از انجام جستجوها شما می توانید فرآیند برنامه ریزی خود را شروع کنید. مهمترین نکته در برنامه ریزی درک طرز تفکر مخاطبان است. شما باید بدانید آنها با جستجوی چه چیزهایی به سایت شما می آیند؟ آیا جستجوی آن عبارتها در تمام طول سال است و یا بصورت مقطعی؟ شما با دانستن رتبه هر یک از کلمات کلیدی سایت خود می دانید که از کدام کلمات در عنوان پست، کدام کلمات بصورت لینک و… استفاده کنید.

گوگل ترند همچنین به کاربران خودش اجازه می دهد که بتوانید بین دو اصطلاح مقایسه هایی انجام دهند. یکی از ویژگی های گوگل ترند این است که اخباری را که مرتبط با اصطلاح در نمودار هست را نشان می دهد. به این ترتیب متوجه شویم کدام کلمه برای عنوان مقالات مناسب‌تر است. برای استفاده از گوگل ترندز کافیست به آدرس www.google.com/trends مراجعه کنید.

با انتخاب نام کشور و تاریخ می توانید بیشترین سرچ ها در هفته اخیر را در ایران مشاهده کنید و با بررسی واژه های مختلف به تحلیل مخاطبان وب و وضعیت جستجو ها در گوگل بپردازید. یکی از تکنیک ها برای شناسایی مهمترین کلمات کلیدی یک وب سایت استفاده از امکانات گوگل ترند (Google Trend) است. گوگل ترند تاثیر زیادی در تشخیص متخصصان سئو و بهینه سازی سایت در تشخیص مهمترین کلمات کلیدی دارد.

اما فراموش نکنید، آماری که گوگل ترند ارائه می کنید کاملا نسبی است.همانطور که از نامش مشخص است میزان گرایش و روند را نشان می دهد.اگر کلمه کلیدی x ، روند دوبرابری نسبت به سال گذشته دارد، دلیل نمی شود فکر کنید  میزان گرایش مردم به کلمه کلیدی y که کاهش سه برابری نسبت به سال گذشته دارد، کمتر است.زیرا ممکن است کلمه کلیدی y با وجود کاهش محبوبیت، هنوز دارای تعداد جستجو کنندگان بیشتری باشد.(x و y مثال است).اگر یک کلمه کلیدی (یا عبارت) وارد کنید، تنها نسبت به خود آن کلمه و تاریخچه آن ، میزان جستجوی آن نمایش داده می شود و همیشه مقداری بین صفر تا صد است.

اگر چند عبارت وارد کنید، بر اساس کل عبارت ها به صورت نسبی ، میزان جستجو نمایش داده می شود .در حقیقت گوگل ترند فقط پیک (peek) را نمایش می دهد.

به مثال زیر توجه کنید.عبارت شارژ ایرانسل را بررسی کردیم:

گوگل ترندز

 

 

همانطور که مشاهده می کنید رست است که عبارت شارژ ایرانسل، دارای نموداری رو به افت است.اما دلیل نمی شود تصور کنید، چون رو به افت است، یعنی دیگر رقابت کمی دارد و میزان جستجوی آن کم است.توجه کنید “رو به افت است”.یعنی مثلا اگر سال ۲۰۱۲ ماهانه ۷۰۰ هزار بار جستجو می شد، اکنون در سال  ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ، حدود ۳۰۰ هزار بار جستجو می شود(نصف سال ۲۰۱۲) .لذا نمودار رو به افت است.گوگل ترند به ما تعداد جستجو را نشان نمی دهد.تنها میزان نسبی را بین عدد صفر تا صد نشان می دهد.

کسانی که علاقمند به حوزه بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (Search Engine Optimization = SEO) هستند با استفاده از این اطلاعات، تصمیم می‌گیرند که از چه واژه‌ها و اصطلاحات و ترکیب‌هایی در نوشته‌های خود استفاده کنند تا بیشتر مورد توجه موتور جستجوی گوگل قرار گیرند. البته این کار، ظرافت‌های زیادی دارد که موضوع این نوشته نیست اما در آینده در بحث کسب و کارهای الکترونیک به آن خواهیم پرداخت.

منابع:

motamem

wikimohtava

seorooz