امروزه حضور آنلاین یک تجارت به اندازه‌ی حضور فیزیکی در بازار اهمیت دارد. پس چرا با انجام اشتباهاتی که می‌توان از وقوع آنها جلوگیری کرد، اعتبار شرکت‌تان را به خطر می‌اندازید؟ در اینجا به نمونه‌هایی از این اشتباهات می‌پردازیم. اشتباهاتی که می‌توانند جلوی موفقیت بیزینس هر یک از ما را بگیرند.

۱. برای آینده‌ی برند خود هیچ‌ فکری در ذهن ندارید

آیا از مهارت‌های کارآفرینی خود مطمئن هستید؟ فکر می‌کنید که بهترین محصول سال را دارید؟ دوباره فکر کنید. شما باید بهترین محصول قرن را تولید کنید؛ یا حداقل باید ذهنیتی اینگونه داشته باشید. اگر دودل هستید وارد بازار نشوید. در عوض، برای گسترش بیزنس خود در سال‌های آینده مطمئن و شجاع باشید.

۲. نمی‌توانید یک نام منحصر به فرد برای برند خود برگزینید

 شما قطعا باید یک نام منحصر ‌به فرد برای برند خود انتخاب کنید. نامی که با برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی شما مطابقت داشته باشد. حتما مطمئن شوید که نامی مشابه نام برند شما در بازار وجود ندارد و همین طور بررسی‌های لازم را انجام دهید تا بتوانید یک آدرس مناسب برای وب‌سایت برندتان درست کنید. بعضی مواقع حتی شرکت‌های بزرگ نیز در این زمینه دچار اشتباه می‌شوند و نامی که برای برندشان انتخاب می‌کنند تکراری یا بدون جذابیت است. نویسنده‌ی اصلی این گزارش در توصیف برند خود و انتخاب نام آن می‌نویسد:

یکی از دلایلی که باعث شد تا من نام تاکو (Taco) را برای آژانش بازاریابی خودم انتخاب کنم این بود که یک نام رایج و منحصر‌بفرد بود. من می‌دانستم که بسیاری از آژانس‌های بازاریابی، اسم‌های بی‌مزه یا نام مخفف عجیبی داشتند. اسمی که ساده و منحصر به فرد باشد باعث جلب توجه مردم می‌شود.

۳. از دیگران برای کمک به توسعه‌ی وب‌سایت خود استفاده نمی‌کنید

شما شاید در زمینه‌ی تکنولوژی مهارت بالایی داشته باشید، ولی آیا واقعا لازم است که برای یادگیری تمام زیر و بم‌های ساختن وب‌سایت وقت بگذارید؟ این موضوع را همیشه به یاد داشته باشید که اولویت اول شما باید راه انداختن بیزینس و رونق بخشی به آن باشد. بنابراین وقت‌تان را با نشستن پشت رایانه هدر ندهید، در این صورت وقت کمتری برای پیش‌بردن بیزینس خود خواهید داشت. کارهای تکنیکی را به کارشناسان بسپارید و خودتان روی مدیریت بیزینس تمرکز کنید.

۴. طرح پشتیبان ندارید

یکی از اشتباهات رایج مردم این است که ارزش دیتای خود را نمی‌دانند. این اشتباه حتی از کارآفرینان حرفه‌ای نیز سر می‌زند. شما شاید با خود فکر کنید که در هیچ حالتی اتفاق بدی برای بیزینس من نمی‌افتد. با اینکه شاید بتوانید از بیزینس خود در مقابل سیل و آتش‌سوزی حفاظت کنید، اما در مورد تروجان‌ها چطور؟ این نوع از بدافزارها می‌توانند از راه دور وارد سیستم شما شوند و فایل‌هایتان را آلوده کنند. ممکن است وضعیت به حدی وخیم شود که حتی نتوانید به یکی از فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. پس شما بیشتر از آنکه خودتان تصور می‌کنید آسیب‌پذیر هستید. حتی شرکت‌های بزرگ چند‌ملیتی نیز با چنین حوادثی روبرو شده‌اند، بنابراین همیشه یک راه‌حل پشتیبان برای مواجه با چنین حوادث غیر ‌قابل اجتناب در نظر داشته باشید.

۵. نمی‌توانید یک پیام واضح را برسانید

 اگرچه ممکن است در توئیتر و فیسبوک و لینکدین فعالیت زیادی داشته باشید، اما یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای شما پیش آید این است که برند شما پیام‌های مختلف و متناقضی درباره‌ی ویژگی‌ها و همکاری‌های بیزینس شما بفرستد. گاهی بعضی از صاحبان تجارت، هر کامنت و صفحه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی لایک می‌کنند تا اینکه برند خودشان را بیشتر جلوی چشم بیاورند. باید بگوییم که این کار اشتباه است. در دنیای تجارت باید در مورد هر حرکت خود فکر کنید و برنامه داشته باشید. برای اینکه حضور آنلاین بیزینس خود را سر و سامان دهید بهتر است یک مدیر بازاریابی استخدام کنید.

۶. شما خود را در گوگل جستجو نمی‌کنید

آیا اخیرا شرکت یا وب‌سایت خود را در گوگل جستجو کرده‌اید؟ اگر جوابتان منفی است باید هر چه سریع‌تر این‌ کار را انجام دهید. همه می‌دانند که امروزه بیشتر مردم از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند. پس افراد برای اینکه درباره‌ی برند و بیزینس شما بیشتر بدانند، به گوگل مراجعه خواهند کرد. اگر در بالای لیست نتایج جستجو باشید بدانید که یک قدم از دیگران جلو هستید. یک نکته‌ی مهم دیگر هم این است که مطمئن شوید هیچ مطلب نادرست و شرم‌آوری در مورد برند شما در اینترنت وجود ندارد.

۷. مطالب خود را غلط ‌گیری نمی‌کنید

شاید به نظرتان مهم نباشد اما حتما قبل از انتشار مطالب خود آنها را دوباره و سه‌باره بخوانید و ‌اشکالات احتمالی را بر‌طرف کنید. هیچ‌گاه فکر نکنید که این‌کار، وظیفه‌ی وب‌نویسان است تا مطالب را غلط‌‌‌‌گیری کنند. برطرف کردن اشکالات نوشتاری و گرامری امری بسیار ضروری است که باعث می‌شود متن شما خواندنی، سلیس و روان باشد. اینکه وب‌سایت و پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی پر از اشتباه باشد، نه تنها آنها را بی‌نظم و شلخته جلوه می‌دهد بلکه روی اعتبار برند شما نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

۸. به دیگران اشاره نمی‌کنید

فرض کنید شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارید و تمام هفته در مورد بیزینس خود توئیت می‌کنید و در مورد کاری که می‌کنید و حیطه‌ی فعالیت‌تان و فروش‌های ویژه اطلاع رسانی می‌کنید. هدف از حضور در شبکه‌های اجتماعی فقط معرفی و اطلاع‌رسانی نیست. باید با دیگران در ارتباط باشید. باید روابط‌ دوطرفه ایجاد کنید. سعی کنید با توزیع‌کنندگان و بیزینس‌های دیگر که در حیطه‌ی شما فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار کنید تا یک رابطه‌ی دوستانه و مشوق ایجاد کنید. این کار به رونق کار شما کمک می‌کند.

۹. به کاری که می‌کنید اشاره نمی‌کنید

از طرف دیگر، نباید فرض کنید که همه در مورد بیزینس شما می‌دانند. شما باید به طور مستمر در مورد کاری که شرکت‌تان می‌کند اطلاع‌رسانی کنید. این موضوع زمانی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که از روی نام، نتوان به طور واضح حیطه‌ی فعالیت شرکت شما را استنباط کرد. بسیار مهم است که فالوور‌های شما بدانند که شرکت‌تان چه کاری می‌تواند برای آنها انجام دهد. به‌جای اینکه مستقیما به تبلیغ خود بپردازید، می‌توانید مخاطبان خود را به صورت ماهرانه‌تری با زمینه‌ی کاریتان آشنا کنید. مثلا می‌توانید بگوئید: آیا می‌دانید شرکت ما در زمینه‌ی…تخصص دارد. حتما مطمئن شوید که به مخاطبان‌تان بگوئید چرا شرکت شما بر شرکت‌های مشابه دیگر برتری دارد.

۱۰. دامنه‌های غیرفعال را حذف نمی‌کنید

وقتی شما در حال نهایی کردن اسم برندتان هستید و بین .com ، .eu یا .biz مردد هستید، ممکن است به طور ناخواسته چند دامنه‌ی مختلف (domain) را ثبت کنید که بعدا مجبور شوید آنها را حفظ کنید. اگر یکی از دامنه‌ها را فعال نگه دارید و از دامنه‌های دیگر استفاده نکنید اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوید، چون مشتری‌های آینده ممکن است سردرگم و حتی عصبانی شده و از تجارت با شما منصرف شوند. همیشه‌ی مطمئن شوید که دامنه‌های غیر‌فعال را حذف کنید یا اینکه بینندگان آن دامنه‌ها را مستقیما به سایت اصلی هدایت کنید. آیا می‌دانستید که می‌توانید دامنه‌ها را به خود فروشندگان بفروشید؟ اگر مطمئن هستید که در آینده از دامنه‌های غیر‌فعال استفاده نخواهید کرد، می‌توانید فروش آنها را هم مد‌نظر قرار دهید.

۱۱. وارد گفتگوها نمی‌شوید

آخرین نکته این است که وارد گفتگوهای آنلاین شوید. به راحتی عقیده و احساس‌تان در مورد یک موضوع را با دیگران به اشتراک بگذارید و اجازه دهید دیگران با شخصیت شما آشنا شوند. مشتری‌ها به برقراری ارتباط شخصی علاقه دارند و می‌خواهند ببینند که چه‌ کسی پشت این شرکت است. چطور استیو جابز (Steve Jobs)، مدیر‌عامل سابق اپل، به شخصیتی شناخته شده در جهان تبدیل شد؟ برقراری ارتباط با دیگران و شرکت کردن در بحث‌ها یکی از روش‌های هوشمندانه برای معرفی بیزینس و شرکت شما به دیگران است. به این صورت می‌توانید بدون اینکه حتی سمج یا گستاخ به نظر برسید، برند خود را تبلیغ کنید.

 

منبع:

zoomit