آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که چرا بعضی محصولات را می‌خریم و سایر محصولات را بر روی قفسه باقی می‌گذاریم؟ چگونه میان تمام گزینه‌های موجود، یکی را انتخاب می‌کنیم، در حالی که در بیشتر موارد، تجربه‌ی کمی در استفاده از محصولاتی داریم که باید از میان‌شان یکی را انتخاب کنیم، یا حتی هیچ تجربه‌ای در مورد آنها نداریم! چه چیزی باعث می‌شود رستوران جدیدی را امتحان کنیم، از خمیر‌دندان جدیدی استفاده کنیم یا به نرم‌افزار جدیدی روی بیاوریم؟ پاسخ این سوال، تا حد زیادی در نوع عبارت‌های استفاده شده برای فروش این محصولات نهفته است، در واقع بعضی عبارت قدرت بیشتری برای جذب مشتری دارند. در این مقاله با برترین جملات تبلیغاتی موثر که باعث افزایش فروش می‌شود و در حقیقت مشتری‌ها دوست دارند در زمان تصمیم‌گیری آنها را بشنوند، آشنا می‌شوید.

شاید هرگز متوجه این مسئله نشده باشید، ولی عبارت‌ها، نقش بسیار مهمی در کمک به مغز برای تصمیم‌گیری در مورد محصولات ایفا می‌کنند. متغیرهای فراوانی وجود دارد ولی در میان آنها موردی هست که تاثیر آن، بارها و بارها اثبات شده است: جملات تبلیغاتی موثر، فروش را افزایش می‌دهند و فقط همین عبارت‌ها هستند که این قدرت را دارند.

۱. رایگان
اگر فکر می‌کنید واژه‌ی «رایگان» بی‌فایده است و بیش از حد از آن استفاده شده، بیشتر فکر کنید. مردم عاشق چیزهای رایگان، عادی و ساده هستند. عملا می‌توانید هر چیزی را به صورت رایگان به آنها بدهید، فرقی نمی‌کند که چقدر کوچک باشد، و با این کار توجه آنها را جلب کنید.

۲. انحصاری
یکی دیگر از برترین جملات تبلیغاتی موثر، همین کلمه است. همه می‌خواهند در گروهی متمایز از دیگران قرار داشته باشند. وقتی محصولات خود را انحصاری می‌کنید و آن را تنها در اختیار گروهی انتخاب شده قرار می‌دهید، کاری می‌کنید مردم آن را محصول را بیشتر بخواهند. می‌توانید به جای واژه‌ی انحصاری از عبارت‌های دیگری مانند «فقط برای اعضا»، «فقط افراد دعوت‌شده»، «برای نخستین بار» و غیره استفاده کنید و مطمئن باشید که همه می‌خواهند در این گروه‌ها قرار بگیرند.

۳. ساده
زندگی پیچیده است و احتمالا ما نیز بیشتر تمایل داریم که ساده‌ترین راه‌ها را انتخاب کنیم. بنابراین هر زمان که می‌شنویم چیزی ساده است یا انجام آن آسان است، جذبِ آن می‌شویم. من در مطالعه‌ای که در آن از مشتری‌ها پرسیده می‌شد مهم‌ترین عوامل موثر در خرید نرم‌افزار چیست،  پاسخِ «به راحتی قابل استفاده بودن» در میان ۳ پاسخ اول قرار داشت.

۴. محدود
همه‌ی ما از اینکه چیزی را از دست بدهیم، بیزاریم. حتی اگر چیزی که از دست می‌دهیم، به پیش‌پاافتادگی جاسوئیچی‌هایی باشد که در شرکت توزیع می‌شوند. اگر بگویند ۱۰۰ نفر اول یکی مجانی می‌گیرند، ناگهان آن جاسوئیچی، برای‌مان جذاب‌تر می‌شود. واقعا یک جاسوئیچی به چه کارِ شما می‌آید؟ اهمیتی ندارد، مهم این است که معامله‌ی خوبی است و باید همین الان و پیش از آنکه دیر شود تصمیم بگیرید تا بتوانید یکی از آن صد نفر باشید.

۵. «بگیرید»، «دریافت کنید»
افعالی مانند گرفتن و دریافت کردن، کلماتی بر پایه عمل (action word) هستند و به لحاظ روانی به خواننده حق انتخاب می‌دهند. برای نمونه، «ظرفِ ۶ هفته به شکمی صاف برسید»، «با مطالعه‌ی کمتر، نمرات بهتری بگیرید»، «جدیدترین و تمیزترین مدل مو در شهر را داشته باشید.» البته می‌توانید از فعل‌های دیگری مانند قاپیدن (فرصت)، شروع کردن، امتحان کردن، گرفتن یا دادن نیز استفاده کنید.

۶. تضمینی
این عبارت از آن جملات تبلیغاتی موثر است که معجزه خاص خودش را دارد. با تقلب‌های زیادی که در دنیای امروز انجام می‌شود، اصالت یکی از نگرانی‌های قابل قبول مشتریان شماست و شما می‌توانید با استفاده از کلمات مناسب، به آنها اطمینانی را بدهید که برای گرفتن تصمیم نهایی نیاز دارند.

۷. شما
زمانی که متن یک آگهی فروش یا هر متن دیگری را با هدف متقاعد کردن مشتری برای خرید می‌نویسید، از عبارات اول شخص استفاده کنید. این کار باعث می‌شود خواننده یا شنونده علاقه‌مندتر شود، و به صورت ناخودآگاه، احساسِ خاص بودن کند. 

۸. زیرا
نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که مغز انسان عاشق شنیدن توضیحات است. ما باید دلیل هر چیز را بدانیم. چرا من به آن ویژگی نیاز دارم؟ زیرا به من کمک می‌کند تا… .
محصولات، امکانات و اقداماتی را که می‌خواهید مردم انتخاب کنند، به یک دلیل، گره بزنید تا با این کار، مردم بیشتر ترغیب می‌شوند برای خرید آن اقدام کنند.

۹. بهترین
شاید بتوان گفت که عبارت بهترین، یکی از بهترین جملات تبلیغاتی موثر برای جذب مشتری باشد. به نظر شما کدام جمله بهتر است؟ «نحوه‌ی تعویض لاستیک پنچر» یا «بهترین راه برای تعویض لاستیک پنچر». جواب این سوال، خیلی واضح است. 

۱۰. مقایسه (این یا آن)
امروزه، با وجود شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های بررسی محصولات، عملا همه پیش از اینکه تصمیمی بگیرند، مقایسه‌هایی انجام می‌دهند. وقتی آشکارا، تفاوت میان محصول خود و رقبای‌تان را به آنها نشان می‌دهید، دیگر نیازی نیست که آنها این مقایسه را انجام دهند و برای این کار، از شما سپاسگزار هم خواهند بود.

 

منبع:

chetor