در این قسمت مبحثی با عنوان UTM ها داریم که در Track یا ردیابی کمپین ها در گوگل آنالیتیک به ما بسیار کمک می کنند. بدین منظور وقتی می خواهیم یک کمپین ایجاد کنیم لازم است لینک کمپین ما UTM دار باشد تا بتوان آن را در گوگل آنالیتیک Track کرد و نرخ تبدیل بیشتری نیز کسب کنیم. ما در این آموزش برای ساخت کمپین و یک مثال برای درک  بهتر این موضوع از سایت تبلیغات کلیکی Anetwork استفاده می کنیم.

نحوه استفاده از UTM در گوگل آنالیتیکس

وارد سایت شده و پس از ورود مراحل ساخت یک کمپین جدید را دنبال می کنیم تا زمانیکه از ما لینک کمپین پرسیده شود، برای ساخت لینک UTM دار در Google عبارت URL Builder را سرچ میکنیم. گزینه ی اول از نتایج جستجو که متعلق به خود گوگل می باشد را انتخاب می کنیم و وارد صفحه ی ساخت URL می شویم.

url

در این صفحه مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله ۱: مرحله اول آدرس سایت
WebSite URL: آدرس وب سایت ، برای مثال socialmaster.ir

url2

مرحله ۲: مرحله دوم مشخصات کمپین
Campaign Source: چون ما در این مثال از Anetwork استفاده می کنید نام آن را وارد می کنیم.
Campaign Medium: نوع تبلیغات را باید مشخص کنید که چون Anetwork از تبلیغات کلیکی ppc استفاده می کند ما ppc را وارد می کنیم.
Campaign Name: در این قسمت نیز یک نام برای کمپین وارد می کنیم برای مثال ۳۰% off (دلخواه)
بر روی Submit کلیک کنید. هم اکنون لینک UTM دار شما آماده است.

google-analytics-utm-3  

این لینک از این جهت که اگر ما تبلیغات دیگری نیز در جاهای دیگری داشته باشیم و برای هر کدام UTM خاصی تعریف شده باشد می توانیم آن ها را به راحتی در Acquisition>Campaigns ردیابی کنیم.
هم اکنون لینک ساخته شده را در مراحل ساخت کمپین و در قسمت لینک وارد می کنیم و کمپین خود را راه اندازی می کنیم.

google-analytics-utm-4این فقط یک مثال برای آشنایی با مباحث UTM ها و نحوه ی استفاده از آن ها بود. بعد از ست شدن UTM و کلیک کاربران بر روی تبلیغات ما ، UTM ها کار خود را شروع کرده و در Acquisition>Campaigns>All Campaigns می توانید لیست کمپین های فعال خود را مشاهده کنید.

google-analytics-utm-5

همچنین در قسمت Acquisition>All Traffics>Source/Medium می توانید بخش Anetwork ppc را داشته باشید و آمار تبلیغات مربوطه را نیز مشاهده کنید.

google-analytics-utm-6در این آموزش با نحوه ایجاد UTM برای کمپین های تبلیغاتی آشنا شدید، پس از انجام این کار قادر هستید کمپین های تبلیغاتی خود را توسط ابزار گوگل آنالیتیکس بررسی و تحلیل کنید و آمار ها و نتایج جالبی رو از کاربرانی که از طریق این تبلیغات ها وارد وب سایت شما میشوند بدست بیارید.

منبع:

mizbanfa