فیس بوک یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی مجازی در جهان محسوب می شود و بیشترین کاربر فعال را در بین سایر شبکه های اجتماعی دارد. در نتیجه بررسی محبوب ترین صفحات در فیس بوک می تواند بسیار جالب توجه باشد. افراد زیادی در فیس بوک عضو هستند البته در ایران آمار دقیقی از کاربران عضو فیس بوک وجود ندارد.

در همین رابطه محمد رضا رستمی مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه میانگین استفاده روزانه ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی ۹ ساعت است، گفت: سه پنجم ایرانی‌ها از فیس‌بوک استفاده و وقت قابل توجهی را صرف این شبکه می‌کنند(ایسنا). این نشان می دهد که تعداد زیادی از کاربران ایرانی عضو فیس بوک هستند و در کنار رشد شبکه اجتماعی تلگرام هنوز فیس بوک کاربران خاص خود را دارد.

خوب برای من، دانستن این موضوع که ایرانی ها بیشتر در فیس بوک به دنبال چه صفحات و گروه هایی هستند خیلی جالب بود. برای همین توی اینترنت دنبال آمار و ارقامی از محبوب ترین صفحات فیس بوک برای ایرانی ها  گشتم . خوب در ابتدا  مطلبی رو پیدا نکردم تا اینکه به دنبال ابزار های و سایت های گزارش دهی از فیس بوک گشتم. مسلما برای شما هم فهمیدن اینکه  پرمخاطب ترین صفحات فیس بوک برای ایرانی ها چه صفحاتی اند جذابیت بسیاری خواهد داشت پس در ادامه مطلب با من همراه باشید.

من زمان زیادی را گذاشتم تا یه مطلب خوب پیدا کنم. البته جای تعجب نداشت با توجه به محدودیت های دسترسی به فیس بوک در کشور آمار و ارقام دقیقی از تعداد اعضا ایرانی و صفحات و گروه های پر مخاطب وجود ندارد. تا اینکه  تلاش من نتیجه داد و من یه سایت خوب در زمینه انتشار گزارش های تحلیلی شبکه های اجتماعی رو پیدا کردم. این نقطه شروع نوشتن این مقاله شد. 

socialbackersسایت اینترنتی socialbakers  گزارش های جالبی را از گروه ها و صفحات پرمخاطب شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر و یوتیوب ارائه می دهد که آمار ارائه شده در این گزارش نیز بر مبنای آن تهیه و تنظیم شده است.

هرچند نمی توان صد درصد به آمار این سایت اطمینان کرد اما تا اندازه ای می توان از نتایج گزارشات آن در درک وضعیت موجود استفاده نمود. تصویر زیر آمار محبوب ترین صفحات فیس بوک برای ایرانی ها است که از این سایت گرفتم.

این سایت در دسته بندی های مختلف امکان گزارش گیری را فراهم ساخته است. برای مثال شما می توانید مشاهده کنید ایرانی ها دنبال کننده چه برندهایی (شرکت هایی) هستند. علاوه برآن امکان انتخاب نوع برند را نیز وجود دارد. همچنین علاوه بر برند می توانید بر حسب دسته بندی های مختلف نظیر ورزش، رسانه، سرگرمی، اماکن و … به جستجو به پردازید.

تصویر زیر برند هایی که ایرانیان در فیس بوک دنبال کننده آن هستند و بیشترین کاربر ایرانی را دارند نشان می دهد.

"خوب بعد مدتی که کم کار بودم دوباره با یک انرژی تازه اومدم تا مطالب و نوشته های مفیدی رو در اختیار دوستان قرار بگیره… امیدوارم این مطلب برای شما جالب و مفید بوده باشه."